Türkiye Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği (TKYD), 2019 yılında Emeklilik ve Yatırım Fonları performanslarını ve fonlara artan ilgiyi açıklıyor. 06 Şubat 2020...
Hisse | Fiyat | Değişim(%) | Piyasa Değeri |
---|
E-posta listemize kayıt olun, en son haberler adresinize gelsin.
FINANSGUNDEM.COM - DIŞ HABERLER SERVİSİ
İnsan merkezli bir sanat dalı olan sinema şekil değiştiriyor olabilir çünkü artık ürünler gibi markaların da sinema filmi bulunuyor. Kervana son olarak WhatsApp da katılıyor.
Finansgundem.com’un derlediği bilgilere göre, artık daha fazla şirket kendileri hakkında filmler yapıyor. Bu furyayla daha sık karşılaşmak ise kimseyi şaşırtmamalı çünkü görünen o ki dijital çağda geleneksel medyanın ayak sesleri yeniden duyuluyor.
Uzun hikaye anlatıcılığı geri dönüyor
Fortune’dan Rachyl Jones’un haberine göre, geçen hafta, popüler mesajlaşma uygulaması WhatsApp, Afganistan'ın genç milli futbol takımından kızların 2021'de Taliban'ın kontrolü ele geçirmesiyle ülkeden kaçmasını konu alan bir kısa film yayınladı. Filmde kızların kaçışlarını organize etmek için WhatsApp'ın mesajlaşma hizmetini kullandıkları görülüyor. Film röportajların, kızların o sırada çektikleri videoların ve WhatsApp arayüzünün ekran kayıtlarının bir karışımını içeriyor. Afgan genç milli takım üyesi Fatima Zarbi, filmde “Grup sohbeti bir mum gibiydi. Hayatımızdı, umudumuzdu” diyor.
Amazon Prime ve YouTube'da yayınlanan film, Nintendo'nun ‘The Super Marios Bros Movie'sinden Mattel'in gişe rekorları kıran Barbie'sine kadar kurumsal geçmişe sahip diğer uzun metrajlı film dalgasının ortasında geliyor. Tiyatral gösterim için üretilen bu büyük bütçeli isimlerle karşılaştırıldığında, WhatsApp filminin daha mütevazı hedefleri bulunuyor. Ancak uzmanlara göre, kısa, TikTok uzunluğundaki videoların popüler olduğu bir dönemden sonra bu tarz filmlerin çekilmesi, markaların mesajlarını yaymak için nasıl giderek daha fazla uzun hikaye anlatıcılığına yöneldiğinin altını çiziyor.
Her markanın kendi filmi olacak
Queens College'da medya çalışmaları profesörü ve eski televizyon yapımcısı Jamie Cohen, “Bu, yıllar önce biraz tabu olarak kabul ediliyordu. Oysa şimdi her markanın kendi mini filmi olacak gibi gözüküyor" diyor.
Uzun biçimli sponsorlu içerik tamamen yeni değil. 2008'de Johnson & Johnson, Katrina Kasırgası'nın ardından hemşirelerin rolü hakkında 13 dakikalık bir film çekti. 2014 yılında Chevrolet, genç bir kadın beyzbol oyuncusu hakkında 16 dakikalık bir belgesel film çekti. Cohen, WhatsApp'ın ‘We Are Ayenda’ filmiyle farklı bir şey yaptığını çünkü dijital çağda geleneksel medyaya geri döndüğünü söylüyor ve ekliyor: “Biz Batı'da ve potansiyel olarak küresel anlamda televizyon temelli bir toplumuz. WhatsApp, belgeselini son yıllarda şirketler için önemli bir pazarlama aracı haline gelen TikTok'ta kısa videolar halinde yayınlayabilirdi. Ancak bu kısa medya parçaları, uzun biçimli içerik kadar akılda kalıcı olmuyor ve WhatsApp da bunu kabul ediyor.” Cohen filmi şu sözlerle tanımlıyor: “Kesinlikle orijinal değil ama aynı zamanda tamamen benzersiz.”
Bir tür reklamcılık
WhatsApp'ın televizyon benzeri içeriğe yönelmesi yok yere gerçekleşmiyor. YouTube, kendisini bir sosyal medya platformu yerine giderek daha fazla bir televizyon hizmeti olarak konumlandırıyor. TikTok, kullanıcıların yayınlayabileceği videoların uzunluğunu artırmaya devam ediyor ve artık X olarak adlandırılan Twitter, barındırabileceği videoların uzunluğunu ikiye katlayarak iki saate çıkarıyor.
L.E.K.'in genel müdürü Jeffrey Kaloski, mevcut teknolojiyle yüksek kaliteli içerik üretmenin kolaylaşmasının yanı sıra film stüdyoları ve televizyon ağları gibi geleneksel medya platformalarının geçmişteki kadar güçlü olmadığını söylüyor. Kaloski, bu tür reklamcılığın yeni olmasa da gelecek yıllarda daha yaygın hale geleceğini söylüyor.
Mevzuat sorunlarının çözümü
Öte yandan, WhatsApp’ın filminin, mevzuat ve düzenleme sorunlarının çözülmesine yardımcı olabileceği düşünülüyor. WhatsApp'ın ana şirketi Meta için film, dünya çapında mevzuat ve halkla ilişkiler zorluklarıyla karşı karşıya olduğu bir zamanda kendisini sosyal adalet ve insan çıkarı merkezli girişimleriyle uyumlu hale getirmenin bir yolunu sunuyor.
Avrupa ve ABD hükümet organları, suçluların ve teröristlerin izlerini gizlemesine izin verdiğini söyledikleri büyük teknoloji şirketlerine ve onların şifreleme teknolojilerine giderek daha fazla baskı uyguluyor. Uçtan uca şifrelemeyi tehdit eden düzenleme, WhatsApp'ın en kazançlı pazarlarından bazılarında çalışmasını zorlaştırma tehlikesi içeriyor. Film, WhatsApp'ın önemini anlatı biçiminde göstererek, şirketin sohbeti yeniden çerçevelendirmesinin ve kamuoyunu etkilemesine yardımcı olmanın bir yolu olarak sunuluyor. Kaloski, şirketin 'We Are Ayenda'yı ‘bir düstur olarak’ kullanabileceğini söylüyor.
Group M'de eski bir yönetici olan Brian Wieser, yine de politikacıların mevzuat değişikliği yapma yeteneğine sahip olmasına rağmen, filmin akış hizmetleri tarafından dağıtıldığı için genel izleyicilere yönelik göründüğünü söylüyor. Wieser, “Amaç politikacıların fikrini değiştirmek olsaydı, WhatsApp ticari kampanyalar yürütebilir veya bir AB üyesi olan Brüksel'de filmi gösterebilirdi” diyor.
Ancak WhatsApp, politikacıları başka şekillerde hedef alıyor. Uygulamanın şefi Will Cathcart, bu yılın başlarında İngiltere'ye gitmiş ve burada gazetecilerle konuşarak hizmetlerini bölgeden çekmekle tehdit etmişti.
WhatsApp Barbie'yi mi kopyalıyor?
Geçen ay, Warner Bros. Discovery, kısmen oyuncak üreticisi tarafından üretilen Mattel bebeği hakkında bir komedi filmi olan Barbie'yi piyasaya sürdü. Film, gişe rekorları kırarak 1 milyar dolardan fazla gelir elde etti. Sürüm, Amazon'un Air, Apple'ın Tetris ve Netflix'in yakında çıkacak olan Unfrosted: The Pop-Tart Story dahil olmak üzere, ürünle ilgili filmlere yönelik daha büyük bir eğilimi yansıtıyor.
Uzmanlar, WhatsApp, ürününün oynadığı bir film çekmiş olsa da, diğer sürümlerle aynı şeyi yapmadığı konusunda hemfikir. Kaloski, Mattel'in nostaljiye yaslandığını ve ürün satmak için oynadığını, WhatsApp'ın ise mevzuata dair konular hakkında bir tartışma yaratmak için filmini konumlandırdığını söylüyor.
Uçtan uca şifreleme
‘We Are Ayenda’ filmi uçtan uca şifrelemeden açıkça bahsetmiyor ancak teknoloji, film boyunca mevcut. Afgan kadın milli takımının kaptanı Farkhunda Muhtaj, filmde “Güvenli iletişim için riskler son derece yüksekti” diyor. Muhtaj, ekip arkadaşlarının Afganistan'dan kaçma planlarını yalnızca WhatsApp aracılığıyla iletmekle kalmayıp, aynı zamanda yakalanmaları halinde hayatlarını riske atabilecek kimlik belgeleri de gönderdiklerini söylüyor. Film ayrıca, bir grup sohbetine birini ekleme ve sesli notlar gönderme yeteneği gibi WhatsApp'ın sunduğu temel araçları da sahneliyor.
Bu tür bir kurumsal hikaye anlatımının kitleler üzerinde Barbie'nin sahip olduğu gibi bir etki yaratıp yaratmayacağı henüz belli değil. ‘We Are Ayenda’, ilk haftasında internette pek fazla sohbet başlatmışa benzemiyor. Sosyal medyadaki tartışmalar, filmin yapımında yer alan taraflarca yürütülüyor. Sosyal medya kullanıcıları, WhatsApp'ın filmle ilgili gönderileriyle etkileşim kuruyor, ancak yorumların çoğu spam benzeri ve filmle ilgili değil. YouTube, filmin 64.000 kez görüntülendiğini gösteriyor ancak kaç kullanıcının filmi tam olarak izlediği belli değil. ‘We Are Ayenda’nın Amazon'da yalnızca üç puanı bulunuyor ve IMDb'de henüz bir sayfası yok.
2 ülke Barbie filmini yasakladı
İngiltere'de Kovid-19 patlıyor: Nedeni Barbie ve Oppenheimer!
Barbie filmiyle milyar dolarlık başarı
Mattel: Barbie filmi ‘vitrin’ olacak
‘Barbie’ gibi yaşamanın gerçek maliyeti
Mirasçıları, Barbie için birbirine girdi
Finansingundemi.com’da yer alan bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Burada yer alan bilgiler, güvenilir olduğuna inanılan halka açık kaynaklardan elde edilmiş olup bu kaynaklardaki bilgilerin hata ve eksikliğinden ve ticari amaçlı işlemlerde kullanılmasından doğabilecek zararlardan www.finansingundemi.com ve yöneticileri hiçbir şekilde sorumluluk kabul etmemektedir. Burada yer alan görüş ve düşüncelerin www.finansingundemi.com ve yönetimi için hiçbir bağlayıcılığı yoktur. BİST isim ve logosu “koruma marka belgesi” altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez. BİST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BİST’e ait olup, tekrar yayınlanamaz.