Yazdır

Mayıs ayında piyasaları ne bekliyor

Tarih: 29 Nisan 2013 - 09:35

'Mayıs'ta sat ve git' kuralı bu sene de geçerli olacak mı? Piyasaları nasıl bir ay bekliyor? İşte yanıtları...

Gedik Yatırım Yurtiçi Satış Müdürü Eral Karayazıcı tarafından hazırlanan "Mayıs Ayında Piyasalar" başlıklı Pusula Raporu:
Geçen hafta hisse marketleri ortalama % 5'i bulan yükselişlere sahne oldu. Mart ortasından bugüne iki aşağı bir yukarı bir ritim ile ana rotası negatif olan hisse piyasalarının geçen hafta ortaya koyduğu reaksiyon geleceğe dönük tahminler adına son derece önemli.
Bugün pusulada ilkbahar düzeltmesi sona mı erdi, pozitif senaryolarda yukarı & negatif senaryolarda aşağı yönlü marj nedir, mayısta sat ve git kuralı bu sene de geçerli olacak mı sorularına yanıt arayacak, yılın ikinci yarısına yönelik tahminlerimizi paylaşacağız.
İLKBAHAR DÜZELTMESİ SONA ERDİ Mİ ?
Geçen hafta tahvil piyasalarındaki seyre dikkat çekmiş ve önceki hafta hisse senetleri değer kaybı yaşarken güvenli ülke faizlerinin geri gelmeyişini hisse marketlerine para girişi olabileceği ve çok kısa vadede borsaların yükselebileceği yönünde bir işaret olarak gördüğümüzü aktarmıştık.
Gerçekten de geçen hafta borsalar negatif haberleri ( ekonomik aktiviteye ilişkin ) dikkate almayıp, bardağı dolu tarafından gördü ve güçlü yükselişlere imza attılar.
Borsa bazında yüzde beşi bulan bu bir haftalık performansı önemsiyor ve hareketin bir tepki yükselişinden öte anlamlar taşıdığını düşünüyoruz.
Dax ( Alman Borsası ) özelinde devam edelim. Mart ayı içinde 8074 seviyesini gören, önceki hafta 7.418 puana kadar gerileyen Alman endeksi geçen haftayı 7.814 puanda tamamladı.
Biz geçen hafta ( hem de negatif haber akışına rağmen ) gerçekleşen % 4,8 'lik değer kazancının bu cephede 7.450 puanın aşağı geçilmesi olasılığını güçlü şekilde azalttığı görüşündeyiz.
Öte yandan geçen hafta hisse marketleri güçlü biçimde yukarı giderken güvenli ülke tahvil marketlerinden para çıkışı yaşanmamış olmasını ve faizlerin yukarı gitmeyişini salt Avrupa Merkez Bankası faiz indirecek beklentisi ile açıklamanın da yetersiz kalacağını,
Bu fiyatlamanın uluslararası piyasalarda henüz ilkbahar düzeltmesinin tamamlanmadığına işaret ettiğini bu nedenle de mayıs ayı içinde Dax endeksinin 8.050 puanı aşarak yeni zirvelere yelken açmasının da düşük şansa sahip olduğunu düşünüyoruz.
Geçen hafta hem borsalar hem tahviller birlikte prim yaptılar ( tahvil fiyatları yukarı giderken, faiz oranları düşüyor )
Bu resim bize mayıs ayının yurtdışında ne pupa yelken bir yükselişe ne de sert satıcılı bir seyre sahne olmayarak belirli bir bantta yatay salınım ile geçeceğini düşündürüyor.
Bu bandın mayıs bütünü adına Dax endeksinde 7.450 - 8.050 olabileceğini düşünmekle birlikte, güçlü 7.720 desteğinin hele de ilk denemede aşağı geçilmesinin düşük olasılık taşıdığı görüşündeyiz.
MAYISTA SAT VE GİT KURALI BU YIL GEÇERLİ OLACAK MI ?
Bu haftanın ilk iki işlem gününü takiben nisan ayını tamamlıyor ve mayıs ayına başlıyoruz. Yılın beşinci ayı piyasalar adına kötü bir nama sahiptir. Hele de ilk dört ay verimli bir seyre sahne olduysa ağırlıkla mayıs ayı düzeltmelere ev sahipliği yapar.
Son üç yılın tamamında mayıs ayı ( ay içinde görülen en düşük düzey itibarı ile bakarsak ) hisse marketlerinde % 7 'yi bulan sert geri çekilmelere sahne olup, dipten sekmeye rağmen aylık kapanışlar nisan kapanışlarının altında kaldı.
Salt istatistik olarak bakar ve ayrıntıları bir yana bırakırsak gelenekler bu sene de mayıs ayının sert bir geri çekilmeye sahne olabileceğini gösteriyor denebilir. Ancak 2013 yılını 2011 - 2012 yıllarından ayıran önemli bir farklılık var.
Peş peşe sert mayıs düzeltmesine sahne olan son 2 yılın ortak paydası nisan kapanışlarının yıl açılışından % 9 ve % 14 yukarıda olması. Başka bir deyişle mayıs ayının gösterge endeks olarak öne çıkardığımız Alman borsasının yılın ilk dört aylık periyodunda gerçekleştirdiği güçlü yükselişi takiben yaşanan bir düzeltmeye sahne olması. ( ikinci sütun )
Oysa 2013 yılında borsalar ilk dört ayı yatay bir eğilimle geçirdi ve sindirim gerektiren bir şişkinlikten bahsetmek mümkün değil. Gösterge endeks Dax ile devam edersek 2013 yılının ilk dört ayında sağlanan performans % 2,6.
Her ne kadar 2010 yılında da ilk dört ay ılımlı yükselişle ( 2013 'e benzer ) geçmiş olsa ve bizim altını çizdiğimiz detayı çürütüyormuş gibi gözükse de ( 2010 yılında da mayıs ayı düşüşe sahne oldu ) 2010 nisan içinde test edilen zirve bu periyotta da örtülü % 6,5 oranında bir yükselişe işaret ediyor.
2013 yılının ilk dört aylık bölümünde son 3 yılda yaşanan yükselişin yinelenmemiş olmasını ve son 3 yıl içinde yaşanan tüm düzeltmelerin ortak paydası olan AB borç krizine yönelik artçı sarsıntılara benzer bir filizlenmenin ( İspanya & İtalya faizleri tarihi düzeyde düşük seviyelerde ) ufukta yer almayışını göz önüne alarak,
Biz bu sene mayıs ayının sert ve yıpratıcı bir düzeltmeye sahne olması ihtimalini düşük buluyor, Dax özelinde aşağı yönlü marjın 7.450 ile ( geçen hafta kapanış 7.814 ) kısıtlı olduğunu düşünüyoruz.
Öte yandan yukarı yönlü marja ilişkin olarak mayıs ayının güçlü bir yükselişe sahne olma şansını da düşük buluyor, ilk sayfada belirttiğimiz üzere Dax 'da 7.450 - 8.050 puan aralığında yatay bir seyir bekliyoruz.
Önümüzdeki haftalarda güvenli ülke tahvil marketlerinde ilkbahar düzeltmesinin tamamlandığı yönünde bir momentum ( faizlerde sert yükseliş ) görürsek Dax için mayıs taban adresi tahminimizi 7.700 'e çekip tepe adresinin ucunu açabiliriz.
YAZ DÖNEMİNDE BORSALAR NASIL BİR SEYRE ADAY ?
Önümüzdeki haftaları bir yana bırakarak resme daha geniş açı ile bakınca biz en geç haziran ortasından itibaren hisse senedi marketlerinde güçlü bir yükseliş trendinin başlayabileceğini düşünüyoruz.
Aşağıda solda Alman Dax endeksi, sağda BIST 100 endeksinin 2000 yılından bugüne seyri yer alıyor. Farklı bir bakış açısı olması ve iki borsanın aynı payda ile kıyaslanabilmesi için BIST'i euro bazında aldık.
Her iki borsa da geride kalan 13 yılı ( euro bazında ) yatay bir salınım ile geçirmiş, yeni zirvelere yelken açamamışlar. Resesyonlar, krizler derken bu kesitte birbirine çok benzeyen grafiklere sahip olan iki endeks taban adreslerini ( gördükleri en düşük ) sürekli yukarı çekerken, tepe adresleri 2000 yılından bugüne değişmemiş.
1990 - 2000 kesitinde 1.800 puandan 8,000 puana yükselen ve yatırımcısına % 350 kazanç sağlayan Alman endeksinde bu kalenderlik boşa değil. 2008 mortgage krizi sonrasında dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi Almanya'da da güçlü büyüme yok. Güçlü büyüme olmayınca güçlü şirket karları da olmuyor, işte bu nedenle diğer borsalarda da olduğu gibi Alman borsası yeni zirvelere yelken açamıyor.
BIST'de ise durum farklı. Türkiye ekonomisinde geride kalan 10 yılda kat edilen yol ortalama endeks değeri itibarı ile borsaya yansıdı. Ancak gerek dış borsaların seyrinin etkisi gerek ise son 2 yılda ekonomik büyüme hızının yavaşlaması bizim cephede de gerek euro gerek dolar bazı zirvenin ( 51.000 ) aşılmasına engel oldu.
AB borç krizinde 2013 yılında gördüğümüz belirgin yumuşama ve kat edilen yolu dikkate alarak biz 2013 yaz döneminde gerek Alman Dax endeksinde gerek ise BIST 100'de son 13 yılın zirve seviyelerinin aşılabileceğini düşünüyoruz.
Teknik olarak 13 yıldır aşılamayan Alman Dax endeksinde 8.100 , BIST 'de ise euro bazında 37.200 ( TL bazında 87.000 ) puanın aşılması ile kat edilebilecek mesafe yüksek gözükse de,
Biz büyüme ve şirket karlılıklarına ilişkin sınırlı gelişimin 2013 yılının ikinci yarısında Dax cephesinde yeni zirveyi 9.000, BIST cephesinde ise 105.000 ile kısıtlayacağı görüşündeyiz.
İşte bu potansiyeli göz önüne alarak biz yatay bir salınım ile geçmesini beklediğimiz mayıs ayının dünya genelinde hisse senedi pozisyonlarını oluşturmak veya arttırmak için uygun bir takvim kesiti olacağını düşünüyoruz.
STRATEJİ
Bu bakıma Borsa İstanbul'da biz son beş haftadır süren yatay seyrin mayıs ayında da yinelenmesi olasılığını yüksek buluyor, 85.112 puanla haftaya başlayacak BIST 100 endeksinde 84.300 - 86.700 bandını muhtemel dalgalanma aralığı olarak görüyoruz.
Bu hafta olmasa da mayıs ayı içinde Dax cephesinde 7.720 desteğinin aşağı geçilmesi ile birlikte ( % 50 ihtimal veriyoruz ) BIST 100 endeksinin de 82.000 puana kadar gerileyebileceğini,
Geri çekilmenin 80.000 puana kadar sürmesi durumunda ( olasılığının azaldığı görüşündeyiz ) yılın ikinci yarısına yönelik 105.000 puan potansiyeli göz önüne alınarak cazip bir alım fırsatı oluşacağı görüşündeyiz.
Çünkü mayıs ayını takiben yaz ayları içinde Türkiye'nin kredi notunu yatırım yapılabilir kategoriye yükseltmesini beklediğimiz Moody's beklentisinin BIST'i pozitif yönde ayrıştırarak bu periyotta dünya ortalamasının üzerinde bir performansa katalizör olacağını tahmin ediyoruz.
Bu bakıma BIST'ın yılsonu potansiyeli olan 105.000 puana yakın bir zirveyi yaz kesitinde oluşturabileceğini öngörüyor, olası mayıs salınımlarının orta vadenin yanında kısa vade için de güçlü getiri şansı sağlayabileceğini düşünüyoruz.
Tablo ve grafikler ile orijinal pusula :

Site adresi: https://www.finansingundemi.com/haber/mayis-ayinda-piyasalari-ne-bekliyor/379376